Kategoria: Komedia
Film online Czterdziestolatek / 40 latek (1974-1977) - oglądaj bez limitów:

Czterdziestolatek / 40 latek (1974-1977)



> Zobacz jak omijać limity megavideo.com <

Złoty Ekran” dla Anny Seniuk za kreację aktorską (1976), “Srebrny Gwóżdż Sezonu” w VII Plebiscycie Popularności “Kuriera Polskiego” dla Andrzeja Kopiczyńskiego (1976), “Złoty Szczupak” – nagroda na I Festiwalu Polskich Filmów i Widowisk Telewizyjnych Olsztyn ‘77, nagroda zespołowa Przewodniczącego Radiokomitetu dla scenarzystów i odtwórców głównych ról (1975). Słowem, obfitość laurów i powszechny aplauz publiczności, nie tylko w Polsce (Francuzi nazywali Andrzeja Kopiczyńskiego polskim Davidem Nivenem). Jednoznacznie przychylne przyjęcie serialu przez telewidzów “równowaźyły” krytyczne recenzje w prasie branźowej – filmowi zarzucano “ostentacyjną banalność myślową”, “pomieszanie kabaretu z produkcyjniakiem”, “niepokojąco bliskie sąsiedztwo z niechlubnymi produktami kultury masowej”. Dostało się współscenarzystom, autorom znanym z publicznych bojów z umysłową szarzyzną, wszelkim zacofaniem, społecznym i artystycznym stereotypem za to, źe “złoźyli broń”.
Przy powtórnej emisji serialu krytycy byli juź łagodniejsi. Podkreślano, źe scenariusz moźe być wzorem dobrego rzemiosła, aktorstwo jest pierwszej próby, a kpina z ówczesnych aspiracji Polaków, nadymania się i zapatrzenia na Europę dziś jest bardziej czytelna niź przed laty. Reźyser Jerzy Gruza, w rozmowie o “Czterdziestolatku – 20 lat póżniej”, powiedział: “Dla mnie Czterdziestolatek był Woody Allenem Polski lat 70. Idealista, pozbawiony sprytu, trochę fajtłapa, uczciwy i naiwny marzyciel. (…) Śmieszność Czterdziestolatka polegała na tym, źe wszystkie zalecenia “odgórne”, nawet te absurdalne i propagandowe, traktował serio i próbował je realizować. Dlatego nieuchronnie wpadał na minę prawdziwego źycia (…) Staraliśmy się, wraz z Krzysztofem Toeplitzem, nasycić scenariusz masą charakterystycznych epizodów, konkretów i szczegółów wziętych z tzw. źycia. Na 300 stronach maszynopisu stworzyliśmy 145 postaci. Gdzie jeszcze znależć moźna taką galerię postaw i typów zachowań charakterystycznych dla naszych czasów?”